ORKESTRA

ORKESTRA

  orkestra orkestra.com.tr
  Sohbet   İndirme Merkezi

Değişken Tanımlama Nasıl Yapılır?

Değişken Tanımlama


 

Orkestra içerisinde tanımlayabileceğimiz Değişken türleri şunlardır;

  • String,
  • integer,
  • long,
  • BigDecimal,
  • double,
  • boolean
Şekil 1

String: String komutu, metin tanımlamak ve yazdırmak için kullanılmaktadır. Rapor çalıştığında ekranda görmek istediğiniz yazılar bu komut ile yazılmaktadır.  

Ör. 

String metin =  "Emre";
Şekil 2

Bu örnekte String olarak "metin" kelimesi tanımlanmıştır ve değeri Emre'dir. Bu kodun alt satırına return metin; yazıp ön izleme yaparsak, rapor içerisinde Emre yazdığını görürüz. 

Şekil 3

String ile Bir değişkeni sadece 1 defa tanımlayabiliriz.

Şekil 4

Örneğin String metin = “Emre”; yazdıktan sonra String metin = “Volkan” yazarsak sistem bize kızar. Çünkü aynı değişkeni 2 defa farklı olarak tanımlamışızdır.

Şekil 5

Fakat String metin =”Emre” yazdıktan sonra alt satırda

                               Metin = ”Volkan” yazabiliriz. Bu iki durum birbirinden farklıdır. Başına String yazmadığımız durumda bu bir değişken olarak çalışır ve bu değişkeni her satırda bile değiştirebiliriz.

Bu konuda en akılda kalan örnek olarak i=i+1 dir.  Her dönüşte 1 arttırarak değişkeni sürekli değiştirir. Fakat tanımı her zaman i’dir ve sabittir.

Bu durum betiğin en başında tanımlanan String öğeleri için geçerlidir. Eğer String komutunu bir blok içerisinde kullanırsak sanki değişkenmiş gibi sürekli farklı tanımlayabiliriz. Çünkü her bir blok kendi içerisinde özerktir. { } (Küme parantez arasında kalan bölümler Blok olarak tanımlanmaktadır.)

Ör. 

 

if(sayi == 5) {
    String ekran= “beş”;
}else if (sayi ==10) {
    String ekran= “on”;
}else {
    String ekran= “diger”;
}
 

Önemli Not : Blok içerisinde String ile ekran olarak tanımladığımız değişken sadece blok içerisinde geçerlidir. Fakat en başta bloğun üzerinde metin olarak tanımladığımız değişken, blok içleri dahil tüm raporda geçerlidir. Rapor başında metin olarak tanımladığımız değişkeni daha sonra blok içerisinde {String metin =”zeki”}; olarak tanımlamayı deneseydik yine hata alırdık.  Bunun sebebi yukarıda bahsedildiği gibi rapor başlangıcında tanım bir defa yapılmaktadır ve biz metin olarak "Emre" yi tanımlamıştık.

Eğer rapor başında kullanılan tanımlar dışında başka bir tanımı blok içerisinde yaparsak, bu blok dışına etkilemez dolayısıyla birden çok defa aynı tanımı blok içerisinde yapabiliriz.

integer;

int Komutu integer, yani tam sayı tanımlanırken kullanılmaktadır.

int sayı = 5;

 

long Komutu Long İnteger yani büyük tamsayı tanımlanırken kullanılır. Değeri -2milyar ile +2 milyar arasında değişebilir.

long uzun_sayi=15L; 

 

burada ki L harfi kısa yoldan 15’i long’a cast etmektedir.

 

Şekil 7

BigDecimal Komutu Büyük ondalık sayı tanımlarken kullanılır. İntegerdan farklı olarak BigDecimal’ler virgül sonrasınıda gösterebilirler. BigDecimal’ın özel bir durumu vardır.

BigDecimal buyuk_ondalık_sayi = MathUtil.BigDecimal(x)

BigDecimal Komutunda = işaretinden sonra direk bir değer veremeyiz. Öncelikle Utility fonksiyonları Faydalı Yardımcı Fonksiyonlar ile düzenleyerek görüntülemek gerekir. (MathUtil.Bigdecimal bu sebeple orada yazılmıştır)

 

Şekil 8

boolean Komutu Mantıksal değer anlamına gelmektedir. Mantıksal değerler Evet ve Hayır şeklinde cevap verirler. Belki, bilmiyorum gibi cevapları veremezler. Seçenekler True(doğru) ve False (yanlış) şeklindedir.

Örneğin : Sözlük anahtarı aldı mı? sorusuna Evet veya hayır cevabı verilen durumlarda bu komut kullanılabilir.

Ör :

boolean b = true;

return En çok kullanılan komut olup kullanılıp kullanılmadığı durumlar şu şekildedir;

Örneğin Detay Basılmadan Önce sekmesinde bir betik yazıyorsak, Program bizden bir şey beklememektedir.  Dolayısıyla bu durumda return yazmak gerekmemektedir. Fakat diyelim ki bir metin attık ve üzerine betik bağlantısı yaptık. Bu durumda program bizden bu metin içerisindeki betiği gösterebilmek için birtakım beklentiler içerisinde olacaktır. Program ne yazacağına kendisi karar verememektedir.

Bir metin atıp içine betik yazdıysak, metin attık içine değişken tanımladık vb gibi durumlarda return etmek durumundayız. Programın hangi tipte return edeceği ise verdiğimiz değişkenin tipi ile alakalıdır. Metin olarak attığımız bir değişkeni BigDecimal olarak return edemeyiz. Metin olarak yazıldıysa metin tipinde return edilmelidir.